יזמי נדל"ן? חברי קבוצת רכישה? כול מה שחשוב לדעת על דו"ח אפס
דו"ח אפס נחשב לאחד מהדו"חות החשובים ביותר ליזמי נדל"ן וקבוצת רכישה בישראל. מדובר במסמך הנערך בידי שמאי מקרקעין ומשקף את מידת ההיתכנות והכדאיות הכלכלית של פרויקט הנדל"ן. מסמך זה מוצג לבנק המממן (או לכול גוף מממן אחר המספק אשראי וליווי פיננסי) על ידי יזם נדל"ן לצורך קבלת המימון הנדרש והתחלת עבודות הבנייה.
הבנק מבחינתו בוחן את הדו"ח ומעניק את המימון הדרוש רק לאחר שהגיע למסקנה שתכנית העבודה הנה ראלית וכדאית בהיבט הכלכלי. מבית חברת טדי שמאות וניהול בע"מ מסבירים שדו"ח אפס בוחן את המיזם במצבו הראשוני (קרקע ריקה, תמ"א 38 או פינוי-בינוי) ומספק הערכה בנוגע לעלויות העתידיות הנדרשות להקמת הפרויקט המתוכנן ושוויו הסופי של המבנה.
בדיקת רמת ההיתכנות והכדאיות הכלכלית של פרויקט הנדל"ן
דו"ח אפס כולל, בין השאר, את שווייה של הקרקע, עלויות הבנייה על פי הסטנדרטים של היזם, שווי הפרויקט במועד סיומו, ההכנסות העתידיות הצפויות מהנכס, כמו גם ניתוחים הנוגעים לשינויים אפשריים שיכולים להתרחש לאורך הפרויקט כגון שינויים בעלויות הפרויקט, במחירי הדירות ועוד.
הדו"ח מחשב ומנתח את רמת הסיכון הטמונה במתן המימון, ומהווה, למעשה, חלק מביטחונותיו של הבנק המלווה פיננסית את הפרויקט באשר ליכולת הלווה לפרוע את חובו.
מאידך, על אף שמטרת הדו"ח היא להוכיח לבנק את כדאיות הפרויקט בהיבט הכלכלי, הוא משרת במידה לא פחותה גם את האינטרסים של היזמים, שכן מוטב להם לגלות חוסר היתכנות כלכלית כשהפרויקט עדיין "על הנייר" ולא לאחר שיצא לדרך, דבר שעלול להובילם לקריסה כלכלית ולפשיטת רגל.
הסעיפים המרכיבים את הדו"ח
דו"ח אפס נדרש עבור כול סוגי הפרויקטים, כגון בנייני מגורים, מבני תעשייה, מסחר, משרדים, דיור מוגן, מלונאות וכן הלאה. הדו"ח בנוי במתכונת קבועה וכולל 11 סעיפים, בהם מטרת חוות הדעת (הגורם המבקש, לאיזו תכלית, הגישה השמאית ששימשה להערכת שווי הפרויקט ועוד), תיאור הפרויקט (תיאור מצבו הראשוני של המיזם, המודל התכנוני, פירוט התכנית, היקף המימון הנדרש וכדומה) ופרטי הנכס (מיקום, שטח מגרש, גוש, חלקה וכיוצא בזה).
בסעיפים הבאים ישנו פירוט הנוגע למצב משפטי (בעלות, חכירה), אסמכתאות ומקורות מידע (כמו הסכמים, חוזים, נוסח טאבו), פירוט על הסביבה (מיקום בתוך היישוב, אוכלוסייה, דמוגרפיה, רמת פיתוח האזור וכולי), וכן תיאור החלקה, מצב תכנוני וניתוח כדאיות הפרויקט, תוך התייחסות למגוון רחב של פרמטרים כגון תקציב והוצאות, תזרים מזומנים, ניתוח סיכונים, תחשיב אגרות ועוד.
למידע וקבלת יעוץ השאירו פרטיכם כאןואנחנו נחזור אליכם בהקדם



